Copiii au acces la internet de la vârste din ce în ce mai scăzute. Conform studiului lansat de Organizaţia Salvaţi Copiii în 2014, vârsta medie la care copiii afirmă că au început să folosească internetul este de opt ani, în scădere cu un doi ani dacă ne raportăm la datele studiului EU Kids Online, realizat în 2010. Dată fiind această tendinţă de folosire a noilor tehnologii de către copii tot mai mici, este esenţial ca adulţii responsabili de educaţia lor, să abordeze tema folosirii Internetului ca resursă educaţională, dincolo de rolul cel mai frecvent încurajat, acela de divertisment. Primele interacţiuni cu noile tehnologii constituie baza pe care copiii baza pe care copii vor prelucra interacţiunile lor viitoare cu acestea.

Este important ca atât părinţii, cât şi învăţătorii să se informeze cu privire la modalităţile inovative prin care pot folosi tehnologia în procesul de predare-învăţare într-o manieră adaptată vârstei copilului. Totodată, aceştia au responsabilitatea de a cunoaşte atât beneficiile şi riscurile asociate cu folosirea Internetului, cât şi metodele de suport, prevenţie şi intervenţie în cazul unor situaţii neplăcute întâlnite de copii în mediul online. Chiar dacă cei mici ajung să aibă suficiente competenţe şi abilităţi pentru folosirea Internetului şi a dispozitivelor, ei nu au experienţa şi înţelegerea asupra efectelor negative. În acest caz, amintim că este esenţială continua îndrumare din partea adulţilor, pe toată durata copilăriei, şi încurajarea comunicării pe această temă.

Educarea treptată a celor mici pentru a identifica atât oportunităţile, cât şi situaţiile potenţial periculoase, pe măsura dezvoltării şi modului de folosire a noilor tehnologii, va facilita, pe termen lung, crearea unor comportamente sigure care vor deveni preferinţele lor personale. Stimularea dorinţei de cunoaştere şi informare, creşterea interesului pentru materiile şcolare prin adăugarea unor elemente complementare de pe Internet, identificarea şi exersarea diferitelor pasiuni prin folosirea unor resurse, siteuri, filme sau tutoriale de pe Internet, comunicarea cu prietenii apropiaţi şi cu membrii familiei sunt doar câteva dintre cele mai evidente beneficii pe care integrarea echilibrată a Internetului în activităţile săptămânale le poate avea asupra dezvoltării lor. Printre cele mai frecvente situaţii riscante din mediul online asociate cu obiceiurile copiilor de această vârstă putem aminti : dorinţa folosirii excesive a jocurilor pe Internet şi ignorarea celorlalte oportunităţi oferite, hărţuirea, ameninţarea sau şantajul în diverse comunităţi din mediul online, crearea unor conturi pe reţele sociale neadaptate vârstei lor şi vulnerabilitatea lor în selectarea infomaţiilor reale şi corecte şi a celor cu care intră în contact în mediul virtual.

În această secţiune marca Ora de net veţi găsi o serie de resurse utile pentru a integra Internetul şi noile tehnologii într-o manieră adecvată şi adaptată pentru copiii cu vârste cuprinse între 6-9 ani.