Adolescenţa este o perioadă provocatoare atât pentru cei aflaţi la această vârstă, cât şi pentru părinţii şi profesorii lor. Este esenţial să ne gândim la ea ca la o etapă firească şi extrem de importantă în dezvoltarea fiecărei persoane. Modul în care membrii familiei şi cadrele didactice reuşesc să accepte, să gestioneze şi să canalizeze dorinţa de noutate, emoţiile puternice, interesului crescut pentru încadrarea în grupuri sociale şi dorinţa de manifestare creativă ale tinerilor, constituie unul dintre modele cele mai importante pe care adolescentul va putea să îşi creeze propriul răspuns la viaţa sa interioară. În această perioadă când întrebările sunt mai evidente decât răspunsurile, este foarte uşor ca Internetul să devină principalul aliat în încercarea de a da sens experienţei lor, de a îşi găsi un spaţiu în care să se simtă înţeleşi, apreciaţi şi de a se alătura celor care au aceleaşi interese declarate.

Multiplele transformări în plan emoţional, mental, social şi moral au rolul evolutiv de a face tranziţia de la copilul familiei, la un viitor adult autonom, capabil şi responsabil pentru propria persoană. Toate aceste modificări se întâmplă uneori foarte rapid şi au un impact crescut asupra comportamentului tinerilor şi asupra relaţiilor cu cei apropiaţi şi cu cadrele didactice. Folosirea Internetului şi a dispozitivelor mobile au devenit doar simple modalităţi prin care distanţa dintre adulţi şi tineri pare şi mai greu de trecut. Experienţele de lucru cu peste 2.000 de tineri adolescenţi care au dorit să devina „profi” Ora de net, ne-au demonstrat faptul că deschiderea şi curiozitatea noastră, dorinţa de îi asculta, a lucra de la egal la egal şi a le promova ideile creative, au darul de a ne apropia, a descoperi cum se vede lumea prin ochii lor şi a le facilita evoluţia personală şi profesională în care Internetul devine doar un instrument pe care ei aleg cum îl folosesc.

Cu cât tinerii explorează mai mult Internetul şi îl folosesc pentru activităţi mai diverse, cu atât cresc oportunităţile şi riscurile la care se expun, conştient sau mai puţin conştient. Recomandăm folosirea unor metode non-formale prin care tinerii să fie invitaţi să identifice şi să înţeleagă implicaţiile şi efectele comportamentelor lor pe termen scurt, mediu şi lung, asupra propriei persoane şi asupra celorlalţi.

Printre beneficiile interacţiunii cu mediul online pentru adolescenţi putem aminti posibilitatea de informare şi de filtrare a căutărilor, stimularea gândirii strategice, crearea sau accesarea unor comunităţi de persoane care împărtăşesc aceleaşi interese şi valori, crearea de conţinut original, promovarea propriilor creaţii şi servicii, posibilitatea de dezvoltare personală şi profesională cu experţi internaţionali prin urmarea de cursuri online gratuite, comunicarea cu persoane din alte ţări şi culturi şi păstrarea unor contacte apropiate cu colegi, prieteni şi membri ai familiei prin distribuirea de conţinut text, foto sau video.

De cealaltă parte, riscurile asociate activităţilor tipice pentru această vârstă sunt dependenţa, furtul de date personale, hărţuirea în mediul online, contactul cu persoane necunoscute, încălcarea drepturilor de autor şi, în special, pericolele generate de conectarea la Internet a telefoanelor mobile inteligente care permit distribuirea instantă a propriei imagini pe Internet asupra cărora tinerii nu mai au control, aceste imagini putand fi distribuite, salvate sau modificate de alte persoane şi care vor rămâne în istoricul disponibil online al fiecărui utilizator, indiferent de voinţa lor.

Obiectivul întâlnirilor pe care le avem cu adolescenţii este aceea de a îi invita să aleagă conştient ceea ce lasă în urma fiecărei conectări online pe care o au.

În această secţiune marca Ora de net veţi găsi o serie de resurse utile pentru a integra Internetul şi noile tehnologii într-o manieră adecvată şi adaptată pentru adolescenţii cu vârste cuprinse între 15-18 ani.