Educaţia pentru activitatea online a copiilor are la bază aceleaşi principii pe care atât părinţi, cât şi profesorii le recomandă pentru ca aceştia să fie în siguranţă atunci când ies într-un spaţiu public. Alegerea unor metode de educaţie conştientă, flexibilă, informată, adaptată, bazată pe conectare şi comunicare cu cei mici, în familie şi acasă, creşte semnificativ şansele ca aceştia să devină viitori adulţi responsabili şi încrezători în propria persoană. Încurajăm ca acestea să rămână abordările şi atunci când atingeţi tema siguranţei lor în mediul online şi folosirea eficientă a noilor tehnologii în cadrul orelor de clasă. Această etapă de vârstă este esenţială în determinarea modului în care copii vor folosi noile tehnologii în etapele următoare, cum se vor raporta la Internet, la dispozitivele mobile şi cum îşi vor gestiona şi evalua propriul comportament în relaţie cu conţinutul online şi cu persoanele cunoscute prin intermediul siteurilor de socializare.

Conform studiului lansat de Organizaţia Salvaţi Copiii în 2014, 78% dintre copii afirmă că folosesc internetul zilnic sau aproape zilnic şi 61% dintre aceştia afirmă că, într-o zi de şcoală obişnuită, petrec pe internet aproximativ una sau două ore. Incurajăm atât părinţii, cât şi profesorii să ia în calcul aceste realităţi şi să integreze discuţii despre folosirea Internetului într-un mod pozitiv şi echilibrat. Un prim pas ar fi ca ei înşişi să devină un model demn de urmat de către copii în utilizarea Internetului ca un instrument foarte eficient pentru dezvoltarea personală şi profesională. O altă recomandare ar fi să caute împreună cu cei mici resurse adaptate nivelului lor pentru a îi ajuta să deprindă modalităţile pe care pot identifica cel mai potrivit conţinut disponibil online care să îi ajute în viaţa lor personală şi în parcursul educaţional.

Vârsta de 13 ani reprezintă pragul minim pe care majoritatea reţelelor de socializare îl solicită pentru crearea unui cont de utilizator, astfel că odată cu acest pas, oportunităţile şi riscurile asociate folosirii Internetului cresc semnificativ. Dat fiind conţinutul extrem de variat disponibil pe aceste siteuri, copii pot găsi cu uşurinţă jocuri, informaţii, oportunităţi, comunităţi şi platforme care să îi sprijine să se descopere, să promoveze preferinţele lor fără să ofere date personale şi să realizeze ei înşişi materiale creative şi originale. În acelaşi timp, îngrijorările privind conţinutul neadecvat vârstei lor, oferirea publică a datele personale, hărţuirea online, contactul cu persoane necunoscute, imaginea în spaţiul virtual sau folosirea excesivă a acestor noi medii la care copiii au acces, devin foarte realiste.

Conform aceluiaşi studiu menţionat anterior, 90% dintre copii afirmă că folosesc cel puţin o reţea socială. În mediul urban, procentul este mai mare, 93% dintre copii având un profil personal pe o astfel de reţea, comparativ cu 87% dintre respondeţii din mediul rural. Pentru deprinderea unui comportament preventiv şi responsabil, recomandăm informarea copiilor cu privire la beneficiile şi riscurile asociate cu accesarea acestor medii. Mai mult decât atât, încurajăm folosirea unor metode non-formale prin care proaspeţii utilizatori ai reţelelor sociale să poată identifica şi înţelege implicaţiile şi efectele comportamentelor lor pe termen scurt, mediu şi lung, asupra propriei persoane şi asupra celorlalţi.

În această secţiune marca Ora de net veţi găsi o serie de resurse utile pentru a integra Internetul şi noile tehnologii într-o manieră adecvată şi adaptată pentru copiii şi adolescenţii cu vârste cuprinse între 10-14 ani.